Våre fagpersoner (syns- og mobilitetspedagoger) har kompetanse som kan bidra til økt funksjon hos deg som er synshemmet. Innsikt i synsvanskene og konsekvenser av disse, er en viktig del av opplæringen.
Synspedagogisk utredning kan bestå av vurdering av synsskarphet, kontrastsyn, fargesyn, synsfelt og øyebevegelser.
Synstrening kan bestå av å lære å utnytte synet sitt f.eks. ved å lære gode scanningteknikker, stødige fikseringer når du skal lese, eller å bruke optiske hjelpemidler.
Se tips og råd fra våre synspedagoger her:
Å leve med synsutfordringer etter hjerneskader - Brosjyre
Kartlegging av opplæringsbehov og opplæring
Opplæring i kompenserende ferdigheter kan bestå av kartlegging av opplæringsbehov og opplæring i:
- ADL (aktiviteter i dagliglivet)
- Mobilitet (å kunne ferdes ute og inne ved hjelp av ledsager, bruk av mobilitetsstokk eller andre hjelpemidler)
- IKT (å kunne lese og skrive ved hjelp av PC og spesialprogramvare som Jaws, Guide, Supernova, ZoomText m.m.)
- Punktskrift (å kunne lese og skrive punktskrift)
- Bruk av nettbrett (for eksempel å kunne bruke IPad som blind eller svaksynt)
- Bruk av mobiltelefon (for eksempel IPhone med programmet Voiceover)
- Ulike synshjelpemidler (Daisyspiller, CCTV, lesemaskiner m.m.)
Etter behov og gjeldende lovverk tilbys opplæring innenfor andre fagområder, som for eksempel norskopplæring for voksne innvandrere.
Søknadsskjema finner du her: Slik søker du
Søknadene behandles fortløpende.