Hovedseksjon

Kurs: Tachikawapedagogikk

kart

Denne pedagogiske metoden kan anvendes både for barn og voksne med medfødte funksjonsnedsettelser og ervervede skader. Den er utviklet i Japan for personer med alvorlig fysisk funksjonsnedsettelse. Målgruppen var opprinnelig barn og ungdommer. Oslo voksenopplæring Nydalen har videreutviklet og har brukt den for voksne i over 20 år. Deltakerne våre har vist tydelig forbedring og utvikling i fysiologisk og fysisk funksjon.

Du kan lese mer om Tachikawa-pedagogikk her. 


Temaet høst 2025 er pust, hvile (søvn og aktivitet), og kroppsstilling som grunnlag for kommunikasjon.  


Kurset er todelt, du velger selv om du ønsker å delta på den ene eller begge delene. Har du tidligere deltatt på kurs, anbefales det at du deltar i begge delene. Det er nyttig å repetere øvelsene for å bli tryggere på plassering og bruk av hendene og på øvelsene generelt. I tillegg får du anledning til å høre andres erfaring. Kanskje vil du dele dine erfaringer? 


Tidspunkt:  
Del 1: for nybegynnere kl. 9.00 - 12.00     
Del 2: for viderekomne kl. 12.30 - 15.30 
 
Tema for del 1: 
Hvordan kan vi øke kroppsbevissthet og få personer til å bruke kroppen?  
Vi lærer hvordan vi kan bruke lett berøring for rolig og stødig pust og å redusere unødvendig høye muskelspenninger.  
 
Tema for del 2: 
Hvordan kan vi støtte personer til å utforske omverdenen?  
Hvordan kan vi støtte personer til å gjøre det de ønsker selv? 
Vi lærer flere øvelser.  
 
Kurset er gratis for pårørende, lærere, fagpersoner og samarbeidspartnere i Oslo kommune. For deltakere utenfor kommunen er kursavgiften kr. 400.

 

Frist for påmelding er 20. oktober. 


Påmelding til: 

Synspedagog Mika Mayumi: mika.mayumi@osloskolen.no 

Spesialpedagog Bitten Olsen: hjordis.olsen@osloskolen.no

 

Du kan kjøpe lunsj i skolens kantine til en rimelig pris.  
Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål.    

 

Tachikawa-pedagogikk – en pedagogisk metode for bedre kroppsbevissthet, bevegelse og kommunikasjon 

 
Tachikawa-pedagogikk er utviklet i Japan for personer med alvorlig fysisk funksjonsnedsettelse. Grunnleggeren er synspedagog Hiroshi Tachikawa (1923 – 1987). Målgruppen var opprinnelig barn og ungdommer. Oslo voksenopplæring Nydalen har videreutviklet og har brukt den for voksne i over 20 år. Deltakerne våre har vist tydelig forbedring og utvikling i fysiologisk og fysisk funksjon.  
 
Vi tenker at alle deltakere har potensial for videreutvikling. Mange av dem har erfart vansker med å styre egen kropp og har lært å gjøre det på sin måte. Denne atferden viser funksjonsnedsettelsens dobbelte natur, det vil si at tilstanden er sammensatt av den opprinnelige funksjonsnedsettelsen og tilstanden skapt i livsløpet (se bildet).  Alt er ikke direkte forårsaket av funksjonsnedsettelsen, men kan skyldes tillært atferd som personen har lært av seg selv eller av omgivelsene. Det bør da også være mulig for personen å endre denne atferden og lære å bruke kroppen på en mer hensiktsmessig og behagelig måte, hvis de får veiledning og tilrettelegging.  
 

 

Tachikawa-pedagogikk tar menneskets motoriske utvikling som utgangspunkt. Spedbarn kjenner og lærer gradvis egen kropp gjennom kontakt med foreldre som bysser og bærer på dem. I denne pedagogiske metoden bruker vi derfor systematisk lett berøring på ulike kroppsdeler, blant annet håndflater og fotsåler. «Ved å berøre deltakere bevisstgjør vi dem på egen kropp, oppmuntrer dem til å hvile i hendene våre og lærer dem å sette pris på samspillet med oss.»  Vi har erfart at deltakere sliter med unødvendig høy muskelspenning i ulike deler av kroppen. Gjennom berøring hjelper vi dem med å forandre egen oppfatning av kroppen og viser hvordan de kan slippe opp muskelspenning. Dette blir et godt utgangspunkt for kontakt og kommunikasjon med omgivelsene.  
 
De siste årene har vi anvendt Tachikawa-pedagogikk for deltakere med andre diagnoser, blant annet multippel sklerose (MS) og etter slag. Deltakerne forteller at de har bedret kroppsbevissthet, søvn, pustekontroll og bevegelighet.   
 
Vi har arrangert kurs for fagpersoner på dagsentre, sykehjem, bofellesskap, grunnskoler, og en videregående skole, i Oslo og Akershus. Noen elever på Rosenholm skole i Oslo og Voksenopplæring i Lillestrøm har fått undervisning i denne metoden. Vi har holdt foredrag om Tachikawa-pedagogikk på ulike konferanser, blant annet ISAAC-konferanser. 
 
Lærebok i Tachikawa-pedagogikk er oversatt til norsk og utgitt fra Fagbokforlaget i november 2021. Synspedagog og spesialpedagog Mika Mayumi er fagredaktør av den norske utgaven.  
 

Kilder:

  • Tachikawa-pedagogikk for foreldre og barn. En kommunikasjonsmetode ved alvorlig fysisk funksjonsnedsettelse. Oslo, 2021, Fagbokforlaget.  
  • Keiji Yasunaga: Betydning av «berøring». Tokyo, 1992 (på japansk)