Hovedseksjon

Tachikawa-pedagogikk

diagram

Vi tenker at alle deltakere har potensial for videreutvikling. Mange av dem har erfart vansker med å styre egen kropp og har lært å gjøre det på sin måte. Denne atferden viser funksjonsnedsettelsens dobbelte natur, det vil si at tilstanden er sammensatt av den opprinnelige funksjonsnedsettelsen og tilstanden skapt i livsløpet (se bildet).  Alt er ikke direkte forårsaket av funksjonsnedsettelsen, men kan skyldes tillært atferd som personen har lært av seg selv eller av omgivelsene. Det bør da også være mulig for personen å endre denne atferden og lære å bruke kroppen på en mer hensiktsmessig og behagelig måte, hvis de får veiledning og tilrettelegging.

Tachikawa-pedagogikk tar menneskets motoriske utvikling som utgangspunkt. Spedbarn kjenner og lærer gradvis egen kropp gjennom kontakt med foreldre som bysser og bærer på dem. I denne pedagogiske metoden bruker vi derfor systematisk lett berøring på ulike kroppsdeler, blant annet håndflater og fotsåler. «Ved å berøre deltakere bevisstgjør vi dem på egen kropp, oppmuntrer dem til å hvile i hendene våre og lærer dem å sette pris på samspillet med oss.»  Vi har erfart at deltakere sliter med unødvendig høy muskelspenning i ulike deler av kroppen. Gjennom berøring hjelper vi dem med å forandre egen oppfatning av kroppen og viser hvordan de kan slippe opp muskelspenning. Dette blir et godt utgangspunkt for kontakt og kommunikasjon med omgivelsene.  
 
De siste årene har vi anvendt Tachikawa-pedagogikk for deltakere med andre diagnoser, blant annet multippel sklerose (MS) og etter slag. Deltakerne forteller at de har bedret kroppsbevissthet, søvn, pustekontroll og bevegelighet.   
 
Vi har arrangert kurs for fagpersoner på dagsentre, sykehjem, bofellesskap, grunnskoler, og en videregående skole, i Oslo og Akershus. Noen elever på Rosenholm skole i Oslo og Voksenopplæring i Lillestrøm har fått undervisning i denne metoden. Vi har holdt foredrag om Tachikawa-pedagogikk på ulike konferanser, blant annet ISAAC-konferanser. 
 
Lærebok i Tachikawa-pedagogikk er oversatt til norsk og utgitt fra Fagbokforlaget i november 2021. Synspedagog og spesialpedagog Mika Mayumi er fagredaktør av den norske utgaven.  


Kilder:  

  • Tachikawa-pedagogikk for foreldre og barn. En kommunikasjonsmetode ved alvorlig fysisk funksjonsnedsettelse. Oslo, 2021, Fagbokforlaget.  
  • Keiji Yasunaga: Betydning av «berøring». Tokyo, 1992 (på japansk)