Hovedseksjon

God påske til alle deltakere og ansatte!

Heidi S Kristoffersen - påskefugler

Etter planen åpner vi skolen fra mandag 12. april. Den første uka etter påske er det altså fortsatt bare digital skole.  

  

Litt om påske:
I norsk allmennkultur er påsken kjent som vårhalvårets lengste offentlige ferie, og den markerer skillet mellom vinter og vår i store deler av landet. Påsken er i allmennkulturen ofte assosiert med hytteferie og skiturer, påskekrim og med mange kulturtilbud i byene. Blant allmennkulturens påskesymboler er påskeliljer og andre gule blomster, gule kyllinger, påskeegg og gåsunger, det vil si rakler på seljekvister som springer. Typisk påskemat er lam.
Den kristne påsken feires på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn.

I jødisk tro feires påske som en minnefest over deres frigjøring av Gud fra slaveriet i Egypt og deres frihet som nasjon under lederskapet til Moses. 
I kristen tro er påska den viktigste høytiden i kirkeåret. Vi feirer påske til minne om Jesu lidelse, død og oppstandelse – som ifølge evangeliene fant sted nettopp under den jødiske påskefeiringen i Jerusalem. 

Palmesøndag er søndagen før påske og den feires til minne om Jesu inntog i Jerusalem. Jesus kom ridende på et esel og ble hyllet som en konge. Folk rundt strødde palmegreiner på veien til ære for han. 

skjærtorsdag hadde Jesus det siste måltidet med disiplene sine. Måltidet var en del av den tids jødiske tradisjon. Dagen markerte slutten på fastetiden. 
Navnet «skjærtorsdag» kommer mest sannsynlig fra det gammelnorske ordet skirasom betyr «renselse», og det passer jo godt siden Jesus vasket disiplenes føtter denne kvelden. Fotvasking er et symbol på kristen nestekjærlighet.

Langfredag var dagen da Jesus ble dømt og korsfestet. Navnet på dagen kommer muligens av at dagen var preget av sorg og dagen føltes derfor lang. 

Påskeaften er lørdagen mellom langfredag og påskedag. Fra gammelt av er det en dag som ble markert på stille vis, med faste og meditasjon. På denne dagen er kirken samlet i sorgen over Jesu korsfestelse og død. 

Første påskedag eller bare påskedagen er kirkeårets aller gladeste dag. Det var denne morgenen at kvinnene gikk til graven for å stelle Jesu kropp, men da de kom fram var graven tom. Jesus hadde stått opp fra de døde. Derfor feires dagen til minne om Jesu oppstandelse. 

Andre påskedag har liten religiøs betydning, men det er likevel en hellig dag. Bruk dagen på å slappe av før hverdagen blir fylt av jobb, skole, møter og andre ting. 

Kilde; Wikipedia, Store norske leksikon og nærnytt.no
Kyllingillustrasjon: Maria Grande Aakermann